Svein Lund ("Arbeiderkorrespondent, Kautokeino")
KLASSEKAMPEN har hatt ein prat med han som blei sagt opp, Filip, og med tillitskvinna, Helle, for at dei skulle fortelle litt om korleis det er å arbeide i kulturimperialismens høgborg i Sameland.
Helle: - Det var først i vinter at vi starta opp med fagforeiningsarbeid. Tidligare hadde aldri nokon vore organisert her. Vi hadde hatt nokre allmøte med alle arbeidarane og bedriftsleiinga, men det blei bare prat. Vi såg at vi trong ein eigen organisasjon. Så da organiserte fleirtalet av arbeidarane i verkstaden seg i Gullsmedarbeidarforbundet (NGAF).
Helle: - Leiinga sa at om vi ikkje ville gjøre gratisarbeid, kunne vi bare slutte. Men vi ga oss ikkje så lett og stilte krav om betaling for vaskinga. Dette måtte dei gå med på etter at forbundet hadde støtta kravet vårt. Men så var det at leiinga gjekk til motoffensiv for å splitte arbeidarane opp mot kvarandre. Dei svarte med å sette dei fagorganiserte på fast arbeidstid. Gjekk vi ikkje med på dette, kunne vi berre slutte. Dei uorganiserte blei pressa til å skrive under på eit brev med hets mot dei organiserte. Skreiv dei ikkje under, ville dei sjølve bli sett på fast arbeidstid.
Helle: - Vi blei tvinga til det, men klaga til LO, fordi vi meinte det ikkje kunne vere lov å gjøre forskjell på organiserte og uorganiserte på denne måten. Så nå er saka til behandling der, - men du veit, i sekretariatet, der forhastar dei seg ikkje.
Filip: - Det blei meir og meir klårt for oss at Juhls ville ha dei organiserte ut av bedriften. Når arbeidstida kom var det bare å vente på at ein av oss skulle komme for seint på jobb, så hadde dei det påskotet dei venta på. Og det verkar nå rart at dei i alle år har latt oss komme og gå når vi ville, men så har det plutselig blitt uråd å ha meg i arbeid når eg har forsovi meg nokre få gongar. Så vi tok det opp med forbundet vårt og fekk svar frå LO's juridiske kontor at om dei ikkje trakk oppseiinga tilbake, ville det bli rettssak og den ville eg vinne. Da måtte dei gi seg og dagen før oppseiingstida var ute trakk dei henne tilbake.
Helle:- Vi er jo glade for at vi har vunne denne kampen, men enno har vi mange problem. Bedriftsleiinga sitt utkjør mot dei organiserte har ført til ei alvorlig splitting av arbeidarane i mellom. Noen av dei uorganiserte har blitt med i hetsen mot oss, mens andre støttar oss - men tør ikkje organisere seg. Nar ein tenker på det - er det ikkje for gale no etter at LO har eksistert i over 75 år, så må vi fortsatt kjempe for organisasjonsretten!
Men kva slags grunnlag har denne sølvsmia i samisk tradisjon? Det er ikkje stort. Ho er eigd av eit dansk/tysk ektepar og omtrent halvparten av dei som arbeidar der er utlendingar. Bare ein same arbeider i produksjonen. I staden for å skaffe bygda arbeidsplassar, har Juhls snarare hindra samane her i å arbeide med samisk sølv, fordi dei med sitt store reklameapparat lett utkonkurrerrer andre. Juhls har og vore lite villig til å ta inn folk frå distriktet i lære. I eit tilfelle blei ein same som søkte jobb avvist, fordi ho "bare skulle spionere for Instituttet" (Nordisk Samisk Institutt i Kautokeino).
Dette kan ikkje kallast anna enn regelrett tjuveri av samekulturen og mange samar har sjølvsagt reagert sterkt på dette. Juhls er da også i høgaste grad mislikt i bygda. Dette gjør at dei som arbeider der også blir isolert i forhold til folket i Kautokeino.
Men la oss no sjå korleis Frank og Regine Juhls ser på seg sjølve. Dei blei presenterte i Scanorama (SAS-blad) i fjor under tittelen "Art in the wilderness", dvs. "kunst i villmarka". La oss ta eit lite sitat, fritt oversatt: "I 1959 kom vi til ei villmark der det ikkje fantest kultur og i dag har vi klart å skape ein kulturell oase i villmarka, på enden av verda".
Skulle det vere naudsynt å seie meir?
Til startsida